Mijn naam is Mariëlle Poland (1982). Ik ben getrouwd en moeder van Marin (2007), Senne (2009), Noah (2012), en Jesse (2017), vier erg gevoelige en begaafde kinderen. Een hoogsensitieve moeder met vier hoogsensitieve kinderen! Ik weet dus als geen ander hoe het leven als HSP’er, maar ook als hoogsensitieve ouder er uit kan zien.
Na tien jaar universiteit (als onderzoeker en docent) en een aantal jaar als leerkrachtbegeleider en onderwijsontwikkelaar was het voor mij tijd voor een nieuwe start: Praktijk De Zilveren Maanvlinder.
In mijn praktijk werk ik als intuïtief lifecoach en begeleid ik middels een gezonde balans tussen intuïtie en verstand kinderen en volwassenen naar nieuwe inzichten en balans in zichzelf om zo grip te krijgen op hun unieke kwaliteiten en de kracht in zichzelf. We volgen de weg, jouw weg, van de vlinder: van rups, naar cocon, naar vlinder!
In maart 2018 ben ik een eigen particuliere school gestart: De Natuurschuur. Hierover kun je meer lezen op www.natuurschuur2018.nl. Deze school is speciaal voor de hele gevoelige kinderen die niet tot bloei komen in het reguliere systeem.
Tijdens mijn studie onderwijspedagogiek aan de Vrije Universiteit in Amsterdam en mijn bijbanen als pedagogisch medewerkster op een kinderdagverblijf en als gastouder van twee jonge kinderen, heb ik veel geleerd over de ontwikkeling van kinderen en de problemen die zij en hun ouders tegen kunnen komen: thuis, bij de opvang en op school.
In mijn werk en onderzoek aan de universiteit, het landelijk centrum voor Ontwikkelingsgericht Onderwijs, op kinderdagverblijven en als gastouder, ben ik mij er steeds meer bewust van geworden dat het uitermate belangrijk is dat je een kind neemt zoals het is en dat je het verhaal van kinderen uiterst serieus neemt. Een kind kan/wil alleen iets leren als het betekenis heeft, als het functioneel is en als er iemand beschikbaar is die hem/haar kan helpen waar nodig. Een écht luisterend oor en een heldere blik zijn héél erg belangrijk! Wat zegt je hart en hoe volg je die?
Maar dit geldt niet alleen voor kinderen, ook voor volwassenen (en het kind in henzelf) is dit van groot belang. Ook als volwassene verdien je het om zich te krijgen op wie jij bent, wat jij kunt en wat je weg is. Maar gun je jezelf die kans?
Ik heb mij sinds 2004 grondig verdiept in esoterische literatuur, spiritualiteit, intuïtieve ontwikkeling, hoogsensitieve, beelddenkende, en begaafde kinderen en kinderen en volwassenen van deze tijd. Uit dat onderzoek kon ik concluderen dat het de hoogste tijd is dat we écht gaan luisteren naar wat het leven, het hart en onze intuïtie ons vertelt! We mogen leren kijken naar de signalen die onze kinderen en onze omgeving ons laten zien en ze gaan leren vertalen zodat we ernaar kunnen handelen. We mogen op zoek naar het evenwicht tussen gevoel en verstand.
Zijn wie je bent
Eenvoud, balans tussen gevoel en denken, het ontwikkelen van je intuïtie, het volgen van je hartewensen. Het zijn stuk voor stuk belangrijke peilers voor mij. Leven vanuit intuïtie, creativiteit en innerlijke kracht.
In mijn praktijk streef ik ernaar dat je kunt worden en zijn wie je bent. Dat je de kracht vindt om te doen wat je moet doen. Dat je inzicht krijgt in jezelf. Dat je de stappen kunt gaan nemen om je eigen weg te volgen, in vrijheid en vertrouwen.
Hoogsensitieve kinderen of mensen worden in veel literatuur ook wel ‘nieuwetijdskinderen’ genoemd. Ik ben er zelf geen voorstander van om kinderen of mensen in ‘hokjes te stoppen’. Hoogsensitieve personen voelen zich vaak van jongs af aan anders dan anderen. Het is fijn dat ze dit gevoel op een dag een naam kunnen geven en kunnen ontdekken hoe deze gave werkt, maar ik vind de boodschap en de kwaliteiten van deze kinderen en volwassenen veel belangrijker. En nog belangrijker: wat doen we er mee? Het is goed om te erkennen en herkennen dat er kinderen en mensen met deze gave zijn. Nogmaals, het is een kwaliteit en zo mag je er dus ook mee kennismaken. Van opgave naar gave (Susan Marletta-Hart)! Nieuwetijdsmensen hebben zoveel mooie dingen in zich waar we nog zoveel van kunnen leren. Hun intense, zuivere en pure manier van waarnemen en signalen afgeven kan ons allemaal zo mooi dichter bij onszelf brengen! Ze laten ons een andere manier van denken zien: ‘nieuwetijdsdenken’. Ons huidige systeem houdt vaak nog te strak vast aan oude patronen en oplossingen, waardoor deze kinderen en volwassenen op school, op het werk, in groepen, etc. regelmatig in de problemen komen. Ze nemen dan afstand, waardoor wij hun boodschap niet meer kunnen waarnemen. Aan ons de schone taak om onszelf nieuwe vaardigheden aan te leren, zodat de hoogsensitieven de kans krijgen hun kwaliteiten te ontwikkelen en in te zetten en we daar allemaal weer de mooie vruchten van mogen plukken.
Je bewust worden van wie je bent, welke talenten je mag ontwikkelen en wat je mag uitdragen. Je ruimte innemen en doen wat je te doen hebt. Je hoeft jezelf niet op te offeren voor anderen, je mag gaan staan voor wie je bent. In balans zijn. Zo kun je bijdragen aan het grote geheel waar we allemaal deel van zijn en waar we allemaal een taak in hebben. Je mag meester worden over je eigen gevoelens en gedachten. Het gebruikelijke, ‘zo doen we het altijd’, ‘zo hebben we het geleerd’ – het past ons niet meer en het slaat niet meer aan. Het is niet voor niets dat begrippen als NLP steeds meer terrein winnen en op steeds meer gebieden worden ingezet. Het is nodig. We zijn er aan toe. Veel kinderen van nu, maar ook een deel van de volwassenen, leven al ‘nieuwetijds’. Maar ze zijn de meerderheid op voor. En dat maakt de wereld voor hen momenteel regelmatig lastig. Deze ‘problematiek’ intrigeert me en drijft me. Dit is waar ik mij graag in verdiep en waar ik graag op intuïtieve manieren inzicht in breng voor diegenen die ernaar op zoek zijn en het willen zien.
In mijn praktijk werk ik met een ieder zich hier in kan vinden en het fijn vindt om daar wat extra ondersteuning bij te krijgen. Heb je interesse, neem dan gerust contact op om de mogelijkheden te bespreken. Je kunt ook alvast een kijkje nemen bij het aanbod.
Tijdens en na mijn studie heb ik de volgende werkervaring opgedaan:
- Directie basisschool De Natuurschuur
- Onderzoeker en universitair docent aan de Vrije Universiteit, onderwijspedagogische wetenschappen
- Onderzoeker en nascholer bij het Landelijk Centrum voor Ontwikkelingsgericht Onderwijs
- Promovenda aan de Vrije Universiteit
- Redactielid bij het onderwijsvakblad ‘De wereld van het jonge kind’
- Onderzoek naar alternatieve toetsontwikkeling, rekenen, taalontwikkeling, spelontwikkeling van 0 tot 12 jaar, samenwerkend leren, leren in de bovenbouw van het basisonderwijs, ICT in de onderbouw van het basisonderwijs, begrijpend lezen
- Pedagogisch medewerker op een kinderdagverblijf
- Gastouder bij gastouderbureau Berend Botje (5 jaar)
Daarnaast heb ik de volgende opleidingen/cursussen gevolgd:
- Opleiding tot consulent/trainer voor hooggevoelige en beelddenkende kinderen en hun ouders
- Anders leren/beelddenken
- Intuitieve ontwikkeling
- Yoga
- Reiki en kinesiologie
- Coaching op het gebied van sociale vaardigheden, angsten, spel, gedragsproblematiek, opvoeding
- NLP technieken
- Promotieonderzoek naar rekenen aan de VU
- Cursus universitair docent
- Cursus presenteren, ook in het Engels
- Pedagogische wetenschappen aan de VU
- Cursussen in het ontwikkelen en verdiepen van je intuïtie: het leren invoelen, herkennen en vertalen van energie van jezelf en een ander
- Werken met kristallen
- Werken met helende verhalen
- Zelfheling
- Cursus in het leggen en uitleggen van o.a.healing cards en het werken hiermee
- Cursus in het leggen, uitleggen en werken met o.a. rune stenen, pendelen, jezelf als spiegel, enz.
- Gesprekstechnieken